En ny bog – Busserne i Aalborg – fra privat til offentlig drift og tilbage igen – er blevet til på baggrund af et godt og grundigt stykke arbejde af de to forfattere Finn Vestergaard Madsen og Niels Melchior Jensen.
Bogens fokus er de 24 år fra 1976 til 2000, hvor Aalborg Kommune var ejer eller medejer af Aalborg Omnibus Selskab (AOS). Kommunen betalte 14,8 millioner for AOS i 1976 og måtte 24 år senere sælge sin ejerandel for 0 kroner. Denne bog søger en forklaring på, hvorfor det gik så galt.
Foruden arkiver er bogen baseret på timelange interviews med personer, der har været centrale igennem årene – blandt andre Kirsten Hein, der var rådmand under den 11 dage lange natbustrejke i 1986, rutebilejer Poul Erik Thinggaard, der var med både før og efter kommunens engagement og Torben Svane Olsen, der var direktør i de 6 år fra 1994 til 2000, hvor busselskabet var et aktieselskab.
Bogens fokus er de 24 år fra 1976 til 2000, hvor Aalborg Kommune var ejer eller medejer af Aalborg Omnibus Selskab (AOS). Kommunen betalte 14,8 millioner for AOS i 1976 og måtte 24 år senere sælge sin ejerandel for 0 kroner. Denne bog søger en forklaring på, hvorfor det gik så galt.
Foruden arkiver er bogen baseret på timelange interviews med personer, der har været centrale igennem årene – blandt andre Kirsten Hein, der var rådmand under den 11 dage lange natbustrejke i 1986, rutebilejer Poul Erik Thinggaard, der var med både før og efter kommunens engagement og Torben Svane Olsen, der var direktør i de 6 år fra 1994 til 2000, hvor busselskabet var et aktieselskab.
Kommunen erkendte efterhånden, at den ikke var god til at drive et busselskab, og omdannede i 1994 AOS til et aktieselskab med DSB som hovedaktionær. Aktieselskabet vandt licitationen over bybuskørslen i 1996, men tilbuddet var alt for lavt, og ejerne måtte spytte nye millioner i selskabet.
Bogen er udkommet hos www.j-bog.dk og har modtaget støtte fra RA’s Støttefond